Kvalitet og indretning af bårerummet: Patientens sikkerhed og komfort
Profile er et finsk og internationalt anerkendt firma med 38 års erfaring med design og opbygning af køretøjer. Profile kombinerer en lang erfaring og viden om branchen. Derfor er deres produktudvikling baseret på kundeorienteret design, og nyeste teknologiske ekspertise. Ved at kombinere Mercedes med en opbygning fra Profile, der har bygget og leveret over 9.000 specialkøretøjer til hele verden, får vi i Præhospitalt Center et køretøj og bårerum af højeste kvalitet og den bedste komfort og sikkerhed.
For Profile er vigtigt, at deres kunder får det bedste ud af profilprodukterne. Derfor fokuserer Profile på at levere omfattende tjenester. Det betyder, at Profile tager sig af køretøjet gennem hele dets livscyklus, fra tilbudsfasen til køretøjets sidste skift. Det inkluderer vedligeholdelse af køretøjer, service, og teknisk support. Et af Profiles servicesystemer er, at vi får den vedligeholdelsesservice, der er behov for uden forsinkelse – uanset om det drejer sig om en reservedelsbestilling, garantiservice, planlagt vedligeholdelse eller teknisk rådgivning.
En af Profiles strategiske politikker er at fokusere på vedligeholdelsestjenester og deres udvikling. Profile har et omfattende vedligeholdelsesnetværk. Det betyder ikke noget, om køretøjet er købt og opbygget i Finland, Estland, Ungarn, eller et hvilket som helst andet land i verden. Profile arrangerer vedligeholdelsestjeneste via en verificeret partner. Det er vigtigt for Præhospitalt Center og Profile, at service bliver udført af veluddannet og kvalificeret servicepersonale. På den måde sikrer vi os, at produkterne altid fungerer korrekt og efter forskrifterne.
Mercedes er PremiumPartner til Profile. Det betyder, at Ejner Hessel A/S har et robust lager af gængse reservedele, og at Mercedes-servicepersonalet er uddannet og certificeret til at lave reparationer og serviceringer i Danmark på vegne af Profile.
Opbygning og indretning lever op til kravene i DS/EN 1789. DS/EN 1789 er en standard til redningskøretøjer og tilhørende udstyr i ambulancer. Profile gør også det, at de tager ved lære af faktuelle erfaringer. De henter ambulancer ind, der har været involveret i uheld, og undersøger dem for at kunne øge sikkerheden endnu mere i kommende modeller. Ud fra særlige ønsker til indretning og placering af udstyr fra vores medarbejdere, har Profile lavet statiske beregninger, der svarer til at opfylde DS/EN/1789, for at få størst mulig sikkerhed for medarbejdere og patienter.
Profile har designet ambulancer til at kunne fungere optimalt under nordiske forhold. Derfor er der fokus på det isoleringsmateriale, der bliver brugt. Det betyder, at bårerummet er godt isoleret mod det udvendige miljø, og at det indvendige støjniveau er betragteligt reduceret.
I bårerummet er der målt et støjniveau på mellem 70-78 dB ved en hastighed på 100 km/t og kørende på et skiftende asfalt underlag. Jævnfør Arbejdstilsynet giver vedvarende støjbelastning over 80 dB en risiko for høreskader. I støjmålingen skal der naturligvis tages hensyn til, at der kan være et højere niveau under ekstreme vejr- og vejforhold. Derudover har Profile haft fokus på at fjerne vibrationslyde og raslen i bårerummet. Det er samtidig direkte med til at give patienten en behagelig og sikker følelse under transporten.
Bårerummet er testet i en simulation med indvendigt fabriksmonteret udstyr, skuffer og skabe, monteringsstænger, sæder, håndtag og lignende med 10 G. I simulationen ruller ambulancen rundt.
Det vandtætte gulv er 2,0 millimeter, slidstærkt og lavet i anti-skrid materiale med silikone-karbid. På den måde er der lav risiko for at glide på gulvet – også når det er vådt. Gulvet indeholder ikke kræftfremkaldende ftalater.
Profile har mange års erfaring i at bygge ambulancer til lande med alle tænkelige og ekstreme forhold. Derfor er deres viden og erfaring om at have og regulere den rigtige temperatur i bårerummet stor. Fra eCan-styrepanelet justerer man den ønskede temperatur via det effektive og indbyggede klimaanlæg. Det er ikke kun opvarmning- og nedkølingshastighed, der kan justeres fra styrepanelet. Man kan også justere friskluftsindtag for at sikre et behageligt indeklima.
Ambulance og Liggende Patienttransport
Profile installerer et behandlersæde med fokus på ergonomi, så også lange transporter bliver komfortable. Patienten ligger eller sidder trygt og godt fastspændt på en komfortmadras, og der er god og direkte kontakt mellem behandler og patient. Fra både behandler- og ventilatørsædet er der gode behandlings- og overvågningsmuligheder.
Specialambulance
Arbejdet i bårerummet kan være krævende. Derfor kan alle sæder flyttes i gulvskinnerne, tages ud eller foldes ind mod væggen. Denne mulighed bidrager med optimale plads og arbejdsforhold, særligt ved behandling af den kritiske patient, og ved udstyrskrævende interhospitale transporter.
Kuvøsen bliver tværstillet og fastspændt foran hovedgærdet på båren, efter anbefaling fra neonatal afdelingen på Slagelse sygehus.
Fælles for køretøjerne
Polstringen på sæderne er lavet med fokus på sikkerhed og hygiejne. Derfor er overfladen meget modstandsdygtig overfor bakterier, og tåler hyppig rengøring med kemikalier. Sæderne har store og glatte overflader i et stykke og begrænsede antal sømme. Der er ingen skarpe kanter eller vinkler, som kan skade behandlere og patient i tilfælde af kollision eller lignende.
Køretøjet er designet så rengøringsvenlig som muligt, så bårerummet nemt kan holdes rent. Alle kanter og hjørner er rundede af, og alle samlinger er forseglede. Der bliver også installeret desinfektionsanlæg i bårerummet, som dræber bakterier via blåt lys. Lysteknologien giver kontinuerlig desinfektion af genstande og overflader, samt en sikker belysning med nøjagtigt konstruerede bølgelængder af blåt synligt lys. Blue Light-teknologien gør desinfektion mulig under og mellem opgaver, samt når ambulancen er parkeret.
Køretøjets belysningssystem i bårerummet består af LED-lys placeret over båren og ved skydedøren i højre side. Lyset i bårerummet er delt ind i to sektioner, og kan kontrolleres separat. Opbygningen har også en sektion af spotlys monteret over båren, samt LED-lys inde i de gennemsigtige opbevaringsskabe, der også kan kontrollers separat.
Farvet natlys med dæmpning kontrollerer man separat for at få et behageligt og roligt klima ved ikke-behandlingskrævende transporter i de mørke timer på døgnet. Man justerer lysintensiteten fra behandlersædet på et integreret eCan-styrepanel. Dermed sikrer vi et effektivt arbejdslys i bårerummet og over patienten, samt et lys, der kan justeres i forhold til patientens komfort. Belysningen i bårerummet er designet til køretøjet, og er let at rengøre.
Ambulance og Liggende Patienttransport
På højre side kan behandlersædet flyttes i gulvskinnerne, og sædet kan foldes ind mod væggen. Foran båren er ventilatørsædet monteret i skinner, og kan flyttes, forskydes og klappes op.
Fælles for køretøjerne
Bårerummet er designet i henhold til nordiske standarder. Man kan bruge opbevaringsrum, eCan styrepanel, iltregulering og Præhospital Patient Journal under kørslen. Nøglefokus har været på ergonomi og sikkerhed for både patient og medarbejdere. Adgangen til patienten er designet ud fra den bedst mulige brugervenlighed og ergonomi, og den frie bevægelighed omkring patienten.
De bageste døre kan åbnes og holdes fast via hydrauliske støddæmpere, der også fungerer som stormsikring. Støddæmperne er monteret øverst for optimal ind- og udladning. Støddæmperne kan let og intuitivt klikkes af, så dørene kan åbnes i en 180 graders vinkel.
Opdateret mandag den 31. jul. 2023